Wednesday

Hati-hati wabak air kencing tikus!



 Selain demam berdarah dengi, masyarakat diseru berwaspada dengan penyakit Leptospirosis yang dibawa melalui air kencing tikus.Selama beberapa bulan ini beberapa orang telah meninggal akibat gejala ini. Gejala Leptospirosis hampir sama dengan denggi berdarah. Suhu badan panas selama 2-10 hari, menggigil, sakit kepala dan otot serta mata nampak merah atau kekuning-kuningan.

I. Apa Itu Lestospirosis 

Leptospirosis tergolong dalam penyakit haiwan yang boleh menjangkiti manusia atau disebut Zoonosis.Leptospirosis adalah penyakit yang disebabkan oleh jangkitan bakteria Leptospira berbentuk spiral yang menyerang haiwan dan manusia dan dapat hidup di air tawar selama lebih kurang 1 bulan. Tetapi dalam air laut, longkang dan air kencing yang tidak dicairkan akan cepat mati.

II. Sumber Penularan

Haiwan yang menjadi sumber penularan adalah tikus (Rodent), babi, kambing, kuda, anjing, kucing, serangga, burung, kelawar, tupai dan landak. Sedangkan jangkitan terus dari manusia ke manusia jarang berlaku.

III. Cara Penularan

Manusia dijangkiti leptospira melalui sentuhan dengan air, tanah atau tanaman yang telah dicemari oleh air kencing haiwan yang dijangkiti Leptospirosis. Bakteria masuk ke dalam tubuh manusia melalui selaput lendir (mukosa) mata, hidung, kulit yang lecet atau atau makanan yang tercemar oleh air kencing haiwan dijangkiti leptospira dan masa inkubasi selama 4 - 19 hari.

Hati-hati dan jauhai kawasan perkelahan buat sementara waktu.

No comments:

Post a Comment

Apa kata anda?